Ekonomi

Stellantis, İtalya ile müzakerelerde Avrupa tesislerini kullanıyor

Peugeot, Fiat ve Chrysler’in birleşmesiyle oluşan otomotiv devi Stellantis, Avrupa’daki fabrikalarındaki fazla üretim kapasitesini İtalyan hükümetiyle müzakerelerde pazarlık kozu olarak kullanıyor. İtalya’daki neredeyse tüm otomobil üretiminin sorumluluğunu üstlenen şirket, Avrupa’daki satışların durgunlaşması ve üretimin Stellantis’in küresel ağındaki diğer ülkelere yeniden tahsis edilmesi nedeniyle Fiat’ın üretiminde düşüş gördü.

GlobalData’nın verdiği bilgiye göre otomobil üreticisinin Avrupa’daki kapasite kullanım oranı geçen yıl %56 olarak kaydedilmişti; 2019’da bu oran %64’e düşerek Volkswagen’in %71’lik oranının çok altında kaldı. Karşılaştırıldığında, kapasite kullanımına ilişkin endüstri standardı en az %80’dir. Stellantis şu anda aşırı kapasitesini İtalyan hükümeti ve diğer ülkelerden sübvansiyonlar ve politika desteği müzakere etmek için kullanıyor.

Stratejik bir hareketle Stellantis, Fransa’ya daha fazla elektrikli araç (EV) üretimi tahsis ederken, Kuzey Amerika operasyonları kamyonlara odaklandı ve Jeep SUV’ler şirket için temel kâr etkenleri olmaya devam ediyor. Otomobil üreticisi 2023 mali sonuçlarını Perşembe günü açıklayacak.

Bu durum, yetkililerin Stellantis CEO’su Carlos Tavares’e Fiat üretimini yılda 1 milyon araca çıkarma çağrısında bulunduğu İtalya’da endişeleri artırdı. İtalya Başbakanı Giorgia Meloni şirketin kararlarını açıkça eleştirdi ve birleşmenin İtalyan çıkarlarından çok Fransız çıkarlarına hizmet ettiğini ileri sürdü. Tavares, üretim seviyelerinin pazar büyüklüğüne bağlı olduğunu vurgulayarak yanıt verdi.

Şirketin Yönetim Kurulu Başkanı ve İtalya’nın nüfuzlu Agnelli ailesinin bir üyesi olan Stellantis ve John Elkann, Meloni hükümetiyle görüşmelerde bulundu. Stellantis, artan üretimin mümkün olabilmesi için Roma’nın elektrikli araç satın alımını teşvik ederek, enerji maliyetlerini azaltarak ve elektrikli araç şarj ağının geliştirilmesini teşvik ederek katkıda bulunması gerektiğini söyledi. Bu ayın başlarında İtalya, yıl için 950 milyon Euro (1 milyar dolar) değerinde yeni bir araba satın alma teşvik programı başlattı.

Stellantis’in İtalya veya Fransa’dan ayrılma gibi bir planı olmasa da şirket, ulusal tercihlerin ötesinde kararlar alan küresel bir kuruluş. Şirket, düşük maliyetli araçların üretimini üretim maliyetleri daha ucuz olan ülkelere kaydırırken, daha pahalı modellerin üretimini Fransa veya İtalya’ya yaptırdı.

Otomobil segmentleri açısından Avrupa’nın en büyük ikinci sektörü olan İtalyan otomotiv endüstrisi, tedarikçilerin %40’ının içten yanmalı motor teknolojisinde uzmanlaşması ve %70’ten fazlasının hâlâ bu teknolojiye bağımlı olması nedeniyle zorluklarla karşı karşıyadır. Stellantis’in kuruluşundan bu yana mühendislik, Ar-Ge ve platform tasarımı gibi “beyin” fonksiyonlarının İtalya’dan uzaklaşması, Fransız otomobil endüstrisinin daha yenilikçi olarak ortaya çıkmasıyla algılanan dengesizliğe katkıda bulundu.

Fransa, Stellantis’te %6,1 hisseye ve devlet destekli yatırım bankası Bpifrance aracılığıyla yönetim kurulunda yer alırken, İtalya’nın şu anda grupta herhangi bir hissesi bulunmuyor. Ancak İtalya Sanayi Bakanı Adolfo Urso, Roma’nın hisse almaya açık olduğunu belirtti.

Satış rakamları aynı zamanda üretim kararlarını da etkiliyor. İtalya’da 2023 yılında yeni otomobil satışlarının yalnızca yüzde 4’ünü tamamen elektrikli otomobiller oluşturacakken, Fransa’da bu oran neredeyse yüzde 17. Bu eşitsizlik, her ülkenin elektrikli araçlara geçiş konusundaki kararlılığına ilişkin algı farklılığının altını çiziyor.

Uzmanlar, İtalya için daha etkili bir yaklaşımın, şikayetleri dile getirmek yerine Tavares’i elektrikli araçlarla ilgili bazı Ar-Ge ve ürün geliştirme fonksiyonlarını hala yüksek düzeyde uzmanlığın bulunduğu Torino’ya taşımaya ikna etmek olabileceğini öne sürüyor.

InvestingPro İçgörüleri

Stellantis, Avrupa otomotiv pazarındaki stratejik konumunu belirlerken şirketin mali durumu ve performans ölçümleri değerli bir bağlam sağlıyor. InvestingPro verilerine göre Stellantis’in 73,26 milyar dolarlık güçlü bir piyasa değeri var ve bu da segmentteki değerli ayak izinin altını çiziyor. 3,59 gibi dikkat çekici derecede düşük bir F/K oranıyla şirket kendisini kısa vadeli faiz büyümesi açısından düşük görüyor ve bu da varlık odaklı yatırımcılar için bir yatırım fırsatına işaret ediyor olabilir.

Ek olarak, Stellantis’in son on iki aydaki gelir artışı %15,26 gibi etkileyici bir oranda gerçekleşti ve bu da şirketin zorlu ekonomik ortamda satışlarını artırma yeteneğini ortaya koydu. Bu büyüme gidişatı, etkili maliyet yönetimi ve %20,33’lük sağlam bir brüt kar marjı ile tamamlanıyor ve bu da potansiyel olarak sürdürülebilir bir rekabet avantajına işaret ediyor.

Stellantis’in mevcut piyasa konumuyla özellikle ilgili olan iki InvestingPro İpucu, şirketin güçlü finansal sağlığını yansıtan mükemmel Piotroski Skoru ve %5,96’lık önemli temettü getirisidir. Bu özelliklerin yanı sıra Stellantis’in faiz ödemelerini nakit akışlarıyla kolayca karşılayabilme yeteneği, gelir odaklı yatırımcılar için cazip olabilir.

InvestingPro, Stellantis’in finansal ve stratejik görünümünü daha derinlemesine incelemek isteyen okuyucular için kapsamlı ek ipuçları paketi sunmaktadır. Şu an itibariyle Stellantis’in pazar potansiyeli ve operasyonel verimliliği hakkında daha fazla bilgi sağlayabilecek 17 InvestingPro İpucu daha mevcut. Bu pahalı ipuçlarına erişmek ve daha bilinçli yatırım kararları vermek için PRONEWS24Kupon kodunu kullanarak yıllık veya iki yıllık Pro ve Pro+ aboneliğinizde ek %10 indirimden yararlanabilirsiniz.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zeka desteğiyle oluşturulmuş, tercüme edilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şartlar ve Koşullarımıza bakın.

aliagaajans.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu